Kiedyś nauczyciele mieli jeszcze gorzej

Na chwilę obecną pracuję zarówno jako logopeda, jak i anglista, więc chyba nic  już nie zrobi na mnie wrażenia – trochę śliny czy flegmy mnie nie rusza, na moich oczach dzieci jadły bibułę, papier, kasztany, a nawet plastelinę. Muszę jednak przyznać, że to, co robię, sprawia mi mnóstwo przyjemności, bo każdego dnia jest coś, co mnie rozbawi. Dla przykładu:

Agata: – Powiedz, jak szczeka piesek?

Dziecko: – Woaf, woaf.

Agata: – A polski piesek?

Dziecko: – Hau, hau.

Czy hit ostatnich tygodni, A. lat 12: „A dlaczego pani nie pójdzie do Top Model? No, tak, z tymi włosami to będzie kiepsko….”. Kiedy wczoraj chciałam zrobić niespodziankę mojemu uczniowi i za ładną pracę dostał ode mnie zabawkę z Kinder Jajka, W.  lat 7, oparł ręce na biodrach i z wyrzutem zapytał: „A czekolada gdzie?!”. I miej tu dobre chęci 😀 Z dorosłymi też mam zajęcia, wcale nie są lepsi 🙂

Ta praca zmusza mnie do ciągłej samodyscypliny, przy nikim nie muszę się tak pilnować, jak przy dzieciach, ciągle inwestuję w kolejne pomoce i naprawy poprzednich, bo często lądują w zaślinionych paszczach, kiedy się odwracam. Nauczyłam się, że biżuterię warto zostawiać w mieszkaniu, o ile chcę zachować swoje uszy (w gruncie rzeczy zdążyłam się do nich przyzwyczaić, szkoda byłoby je stracić), zawsze muszę mieć przy sobie paczkę chusteczek, a niektórych wyrazów i zwrotów przy dzieciach wymawiać nie mogę (odpadły moje ulubione: „Si ju lejter, aligejter”, „Ołki dołki” oraz „In a łajl, krokodajl”).

Ostatnio jednak przeczytałam warunki pracy wg Kodeksu Nauczyciela z 1872 roku i doszłam do wniosku, że prawie 140 lat temu nauczyciele mieli jeszcze gorzej 🙂

„1. Nauczyciel każdego dnia powinien zadbać o to, aby lampy były napełnione a kominek czysty.

2. Każdy nauczyciel winien codziennie przynosić wiadro wody i kubeł węgla.

3. Pióra należy przygotowywać starannie. Końcówki piór można ostrzyć zgodnie z indywidualnymi upodobaniami wychowanków.

4. Nauczycielowi płci męskiej zezwala się na wykorzystanie jednego wieczoru w tygodniu na sprawy osobiste (bądź też dwóch wieczorów, jeśli regularnie uczęszcza do kościoła).

5. Po spędzeniu dziesięciu godzin w szkole, nauczyciele mogą oddać się czytaniu Biblii lub innych pożytecznych ksiąg.

6. Nauczycielki, które wychodzą za mąż bądź angażują się w romanse, dostaną natychmiastowe wypowiedzenie.

7. Nauczyciel, który pali, używa alkoholu w jakiejkolwiek formie, uczęszcza do kasyna lub domu publicznego, lub też goli się u fryzjera, dostarcza znakomitych powodów, by żywić poważne wątpliwości, co do jego wartości, zamiarów, prawości i uczciwości.

8. Nauczyciel powinien odkładać drobne sumy z każdej wypłacanej mu pensji, aby w latach starości nie stać się ciężarem dla społeczeństwa. (…)”

Muzycznie Sara Bareilles za niesamowity głos i cudne teksty piosenek:

Skomentuj

